Photo by Quino Al on Unsplash |
Antud kirjatükis üritame aru saada, mis erinevus
on IT-s „käsitööliseks“ lahterduva ja tõelise oma ala professionaali vahe. Kõik
esitatu on oma mätta otsast vaadates ja ei pruugi kokku minna mõne teise mätta
vaatega. Professionaalsus on keeruline mõiste, sest seda on üsna võimatu ühesel
paika panna.
Minu silmis on „käsitööliseks“
ükskõik mis ala esindaja, kes töötab nö miinimum programmi järgi. Tema oskused
võivad olla suurepärased, kuid ta ei pea neid kasutama – keegi ju ei öelnud. Lisandväärtus
käsilolevale projektile või töölõigule on olematu või minimaalne ning teised
lahendused tulevad kõne alla kliendi või ülemuse nõudmisel. Käsitööline on enda
harjumuste ori ja tal puudub ka motivatsioon muul moel läheneda enda ülesannetele
– töö on tehtud ja lahendused töötavad. Seetõttu ei saa teda, aga kehvaks
pidada – kõigile ei sobi isikuomaduste tõttu ülevoolav kliendisuhtlus ja
koostöö sellisel kujul. Olemas on turg ka sellistele valmis lahendustele, sest
on olemas ka tellijad, kes ongi konkreetset ja kindlat justnimelt nõnda
töötavat lahendust otsimas.
Ei tea kas inimese
edevuse tõttu või millegi muu pärast, aga professionaalseks peetakse teenust,
mida pakkudes on spetsialist enda nahast välja pugenud kliendi meeleheaks. IT-s
on seetõttu ilmselt samad ootused klientidel ning oodatakse isikupäraseid lahendusi,
kõiki maailma asju arvestavat disaini ja üle oma varju hüppamist. Seeläbi
peetakse professionaaliks spetsialist, kes on laia silmaringiga, oskab kõike ja
suudab kõik maailma probleemid lahendada. Siinkohal minu nägemus läheb veidi
lahku ilmselt ideaalsest unistuste professionaalist. Leian, et kõige paremini iseloomustab
professionaali lai silmaring, mis võimaldab tal tunnistada, millal enda
oskustest puudu jääb ja teab, kust abi otsida. Professionaal ei vaata tuimalt
kliendi soovi ja ei anna sahtlist valmislahendust, vaid tervikpildist ülevaate
omamine paneb ta mõtlema ka horisontaalsete lähenemiste peale ja seeläbi saab
ta klienti „õigele“ teele suunata.
Kui aga arvestada
maailmas vohavat küllus ja aus olla siis selline lahterdamine tundub äärmiselt
ebaõiglane justnimelt seetõttu, et inimesed on erinevad ja kõik ei soovi sarnast
teenust. Kliendid on erinevad, mistõttu mõne jaoks käsitööline on hoopis professionaal
ja teise mõistes professionaal on tõeline tüütus, kes ei saa ülesandest aru ja
ajab oma joru. Võta siis näpust keda kuhu jagada.
Kommentaarid
Postita kommentaar