Otse põhisisu juurde

Käsitöö või profitöö?

 

Photo by Quino Al on Unsplash

Antud kirjatükis üritame aru saada, mis erinevus on IT-s „käsitööliseks“ lahterduva ja tõelise oma ala professionaali vahe. Kõik esitatu on oma mätta otsast vaadates ja ei pruugi kokku minna mõne teise mätta vaatega. Professionaalsus on keeruline mõiste, sest seda on üsna võimatu ühesel paika panna.

Minu silmis on „käsitööliseks“ ükskõik mis ala esindaja, kes töötab nö miinimum programmi järgi. Tema oskused võivad olla suurepärased, kuid ta ei pea neid kasutama – keegi ju ei öelnud. Lisandväärtus käsilolevale projektile või töölõigule on olematu või minimaalne ning teised lahendused tulevad kõne alla kliendi või ülemuse nõudmisel. Käsitööline on enda harjumuste ori ja tal puudub ka motivatsioon muul moel läheneda enda ülesannetele – töö on tehtud ja lahendused töötavad. Seetõttu ei saa teda, aga kehvaks pidada – kõigile ei sobi isikuomaduste tõttu ülevoolav kliendisuhtlus ja koostöö sellisel kujul. Olemas on turg ka sellistele valmis lahendustele, sest on olemas ka tellijad, kes ongi konkreetset ja kindlat justnimelt nõnda töötavat lahendust otsimas.

Ei tea kas inimese edevuse tõttu või millegi muu pärast, aga professionaalseks peetakse teenust, mida pakkudes on spetsialist enda nahast välja pugenud kliendi meeleheaks. IT-s on seetõttu ilmselt samad ootused klientidel ning oodatakse isikupäraseid lahendusi, kõiki maailma asju arvestavat disaini ja üle oma varju hüppamist. Seeläbi peetakse professionaaliks spetsialist, kes on laia silmaringiga, oskab kõike ja suudab kõik maailma probleemid lahendada. Siinkohal minu nägemus läheb veidi lahku ilmselt ideaalsest unistuste professionaalist. Leian, et kõige paremini iseloomustab professionaali lai silmaring, mis võimaldab tal tunnistada, millal enda oskustest puudu jääb ja teab, kust abi otsida. Professionaal ei vaata tuimalt kliendi soovi ja ei anna sahtlist valmislahendust, vaid tervikpildist ülevaate omamine paneb ta mõtlema ka horisontaalsete lähenemiste peale ja seeläbi saab ta klienti „õigele“ teele suunata.

Kui aga arvestada maailmas vohavat küllus ja aus olla siis selline lahterdamine tundub äärmiselt ebaõiglane justnimelt seetõttu, et inimesed on erinevad ja kõik ei soovi sarnast teenust. Kliendid on erinevad, mistõttu mõne jaoks käsitööline on hoopis professionaal ja teise mõistes professionaal on tõeline tüütus, kes ei saa ülesandest aru ja ajab oma joru. Võta siis näpust keda kuhu jagada.


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Suure võimuga kaasneb suur vastutus

  Photo by  Joe Zlomek  on   Unsplash Meist kõigist on jäljed pea kõikjal, meie isiklik info ja tarbimisandmed on salvestatud ja see on himuäratavalt suur kogus , mis kokku korjatakse. Enamasti anname me selleks ise loa, sest TL;DR ja YOLO. Infot kogutakse minu jaoks täiesti arusaadavatel põhjustel – äri edendamiseks, kliendist paremini aru saamiseks ja toote parendamiseks. Kuid kuidas käitutakse meie isikliku informatsiooniga? Kas see on ka eetiline üldsuse mõistes ning kas on paika pandud kindlad reeglid ettevõtete siseselt? Nendele küsimustele võiks vastata ettevõtte eetikakoodeks, kuid pika otsimise tagajärjel olin ma endiselt ainult üldiste ja ka kõike muud hõlmavate koodeksite juures. Kuid ka see on parem kui mitte midagi. Endale huvipakkuvaks valisin Telia ärilise käitumise koodeksi – seda ülesehituse ja illustratsioonide tõttu. Roll oli ka vahvatel elulistel näidetel, mis abistasidki olukorra hindamist eetiliseks või mitte. Koodeks oli väga mõnusalt loetav...

Tarkvara arendus- ja ärimudelid ettevõtte ja toote näitel.

  Tänapäevases kiires ja muutuvas maailmas on saab palavamat vastuvõttu agiilne arendusmudel. Mida populaarsemaks miski muutub, seda enam hakkab ta aga ka oma elu elama, agiilsete meetodite küllasuses on juba üsna keeruline orienteeruda. Agiilse manifesti  [1] sõnastamisest on üksjagu aega möödas, mistõttu on iga leidnud endale oma ja kohandanud enda näo järgi. Photo  Jo Szczepanska   on   Unsplash Salesforce on Ameerika pilvepõhine tarkvaraettevõte, mis pakub kliendisuhete halduse (CRM) teenust ning pakub ka ettevõtterakendusi, mis on keskendunud klienditeenindusele, turunduse automatiseerimisele, analüüsile ja rakenduste arendamisele. Aastate jooksul Salesforce'is välja kujunenud oma tähendus agiilsele arendusele. Selle asemel, et keskenduda ühele meetodile või mõtteviisile, on võetud populaarsete metoodikate ja raamistike erinevad aspektid ning need ühendatud. Sellest johtuvalt saab ka iga uus insener, kes palgatakse esimese asjana kahepäevase koolituse, mi...

Minu, sinu, meie, teie...Kelle?

  Photo by Thomas Park  on   Unsplash Autoriõigused on teema, mis kütab kirgi juba pikemat aega. Tavapärane praktika on „kuumi“ asjaolusid liialt keeruliseks mõtlema hakata poliitilisel maastikul ja peenhäälestada olukorda. Sama suuna on isikliku tunnetuse põhjal saanud ka autoriõiguste teema. Põhjuseid on erinevaid, kuid suur roll on siin lobistamisel ja minu meelest asjatundmatutel poliitikas. Seadusandlus valmib keerulisemal kujul, kui me oma toolis mugavalt istudes ette kujutadagi oskame, mistõttu on võimalik seda ka selliseks sega-pudru-kapsaks kokku kirjutada mis iganes loosungite all.  Kaitsmaks sõnavabadust, suhtlemist, haridust ning austamaks kodanike privaatsust ja kodanikuõigusi üldiselt ilmus Christian Engströmi ja Rick Falkcinge sulest raamat „The Case For Copyright Reform“ [1]. Kirjateoses antakse ülevaade, kuidas tegelikult toimub üksikisiku tasandil mõju avaldab ning mis tegelikult lobistide töö tagamaa on. Nende eesmärk on aga hoida ideid, teadmisi j...