Otse põhisisu juurde

Swim or sink..kes peab ajahambale vastu?


Sõnad üle õhu
Ajal, mil televiisorid olid meie ainus aken maailma ja internet oli alles idee, töötati välja BBC vajadustele toetudes viis, kuidas saata teleri ekraanidele tekstilisi sõnumeid. Parimaks variandiks osutus tiitrite edastamiseks ekraani ülaosas leiduvate tühjade ridade kasutamiseks. Kiiresti mõisteti, et sel viisil saab edastada palju enamat kui subtiitreid ja nii sündis teleteksti kontseptsioon - tekstipõhine teabeteenus, mis suudab edastada teleekraanidele kasulikku infosisu. Teenus ristiti Ceefaxiks ja see käivitati ametlikult septembris 1974. [1]
https://images.freeimages.com/images/large-previews/dd2/bbc-news-on-the-teletext-1256139.jpg

Hiljem samal aastal käivitas Ühendkuningriigi peamine sõltumatu televisiooniamet ITV oma variandi teenusest nimega Oracle. Teleteksti teenuste sirvimiseks tuli trükkida kolme numbri kombinatsiooni vahemikus 000 kuni 999, mis laadis teabe ekraanile. [2]
Kui olemas oli teleteksti dekodeerijaga teleriga, oli juurdepääs umbes 30 leheküljele teabele, alates uudistest, spordist, ilmast ja lõpetades telereklaamidega, mis olid saadaval nõudmisel kella 6 hommikul kuni südaööni. Kui teleka puldiga oli valitud meelepärane numbrikombinatsioon ei jäänud muud üle, kui oodata valitud lehe ilmumist. Kuna ei olnud võimalust saata signaali otse ringhäälinguorganisatsioonile, et nad teaksid, millist lehte sooviti vaadata, edastati kõik lehed ahelas (nn andmekarussell), mis tähendas, et kui numbri sisestanud, pidi ootama jääma selle lehe edastamist.
80ndate lõpus oli teleteksti kasutuselevõtt tohutu, kuna peaaegu kõikide televiisorite standardvarustuses oli sisseehitatud dekodeerija ja teenus jõudis oma kuldsesse ajastusse. Sai vaadata isegi toidukaupade hindu, aktsiate väärtuseid ja valuutakursse. [1]
Teletekstil oli ilmselgeid eeliseid, mis hoidsid Ceefaxi elus ja misläbi ta jõudis 21. sajandisse. Teletekstis suudeti teavet peaaegu koheselt uuendada pommuudistega, sporditulemustega ja finantsteabega – kõik see toimus enne ööpäevaringsete uudistekanalite ja veebikanalite olemasolu. Lisaks ka kuna teksti lehed olid juba edastatud, ei olnud oluline, kui mitmed miljonid kasutajaid üritasid sellele teabele juurde pääseda. Maailma Kaubanduskeskuse rünnakute ajal pöördusid paljud uudiste saamiseks just Ceefaxi poole, kui ülekoormatud veebisaidid pinge all kokku varisesid. 
Teletekst kestis kuni 2012. aastani tänu valitsuse rangele mandaadile, et kogu 95% Ühendkuningriigist pidi suutma teha tehnoloogilise hüppe analoogtelevisioonilt digitaalsele ning selle aasta oktoobris jätsid nii Ceefax kui ka Teletext Ltd oma vaatajatele viimase hüvastijätu. [3]

Interneti telefoniraamat
Inimestel on juurdepääs teabele veebis domeeninimede kaudu, nagu nytimes.com või espn.com. Veebibrauserid suhtlevad aga Interneti protokolli (IP) aadresside kaudu. DNS on vahelüli, mis tõlgib domeeninimed IP -aadressideks, et brauserid saaksid Interneti ressursse laadida. Igal Internetiga ühendatud seadmel on ainulaadne IP-aadress, mida teised masinad seadme leidmiseks kasutavad. DNS -serverid kõrvaldavad inimestel vajaduse meelde jätta keerukaid numbrikombinatsioone nagu näiteks 192.168.1.1 (IPv4 -s), või keerukamaid uuemaid tähtnumbrilisi IP -aadresse, nagu 2400: cb00: 2048: 1 :: c629: d7a2 (IPv6 -s).[4]
https://memegenerator.net/img/instances/72589866/sorry-folks-internets-closed-dns-is-down.jpg

1970ndatel olid kõik hostinimed ja neile vastavad numbrilised aadressid ühes failis nimega "HOSTS.TXT" ja neid haldas Elizabeth Feinler Stanfordi uurimisinstituudist. See oli tuntud ka kui Advanced Research Projects Agency Network (ARPANET) kataloog ja Feinler määras domeeninimedele käsitsi numbrilised aadressid. Kataloogi uue nime lisamine nõudis Feinlerile helistamist.
1980. aastateks muutus see süsteem aga üsna ebaefektiivseks. 1983. aastal loodi domeeninimede süsteem, et levitada algselt ühte tsentraliseeritud faili koos iga aadressiga mitme serveri ja asukoha vahel. Aastal 1986 nimetas IETF (Internet Engineering Task Force) DNS-i üheks algseks Interneti standardiks. See organisatsioon avaldas kaks dokumenti - RFC 1034 ja RFC 1035, mis kirjeldasid DNS protokolli ja kirjeldasid, milliseid andmeid ta suutis kanda.
Sellest ajast alates on DNS -i pidevalt uuendatud ja laiendatud, et mahutada üha keerukamat Internetti. Täna pakuvad suured kõikjal levivad infotehnoloogiaettevõtted, nagu Microsoft ja Google, oma DNS -i hostimisteenuseid. [5]

Kasutatud allikad:
[1] M. Rosney. [Online]: https://retroscoop.wordpress.com/2013/12/19/a-brief-history-of-teletext/comment-page-1/.
[2] WeTransfer, [Online]: https://wepresent.wetransfer.com/story/teletext-creative-legacy/.
[3] C. Allcock. [Online]: https://www.denofgeek.com/tv/the-life-and-death-of-teletext-and-what-happened-next/.
[4] Cloudflare, [Online]: https://www.cloudflare.com/learning/dns/what-is-dns/.
[5] B. Lutkevich and J. Burke. [Online]: https://www.techtarget.com/searchnetworking/definition/domain-name-system.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Suure võimuga kaasneb suur vastutus

  Photo by  Joe Zlomek  on   Unsplash Meist kõigist on jäljed pea kõikjal, meie isiklik info ja tarbimisandmed on salvestatud ja see on himuäratavalt suur kogus , mis kokku korjatakse. Enamasti anname me selleks ise loa, sest TL;DR ja YOLO. Infot kogutakse minu jaoks täiesti arusaadavatel põhjustel – äri edendamiseks, kliendist paremini aru saamiseks ja toote parendamiseks. Kuid kuidas käitutakse meie isikliku informatsiooniga? Kas see on ka eetiline üldsuse mõistes ning kas on paika pandud kindlad reeglid ettevõtete siseselt? Nendele küsimustele võiks vastata ettevõtte eetikakoodeks, kuid pika otsimise tagajärjel olin ma endiselt ainult üldiste ja ka kõike muud hõlmavate koodeksite juures. Kuid ka see on parem kui mitte midagi. Endale huvipakkuvaks valisin Telia ärilise käitumise koodeksi – seda ülesehituse ja illustratsioonide tõttu. Roll oli ka vahvatel elulistel näidetel, mis abistasidki olukorra hindamist eetiliseks või mitte. Koodeks oli väga mõnusalt loetav...

Tarkvara arendus- ja ärimudelid ettevõtte ja toote näitel.

  Tänapäevases kiires ja muutuvas maailmas on saab palavamat vastuvõttu agiilne arendusmudel. Mida populaarsemaks miski muutub, seda enam hakkab ta aga ka oma elu elama, agiilsete meetodite küllasuses on juba üsna keeruline orienteeruda. Agiilse manifesti  [1] sõnastamisest on üksjagu aega möödas, mistõttu on iga leidnud endale oma ja kohandanud enda näo järgi. Photo  Jo Szczepanska   on   Unsplash Salesforce on Ameerika pilvepõhine tarkvaraettevõte, mis pakub kliendisuhete halduse (CRM) teenust ning pakub ka ettevõtterakendusi, mis on keskendunud klienditeenindusele, turunduse automatiseerimisele, analüüsile ja rakenduste arendamisele. Aastate jooksul Salesforce'is välja kujunenud oma tähendus agiilsele arendusele. Selle asemel, et keskenduda ühele meetodile või mõtteviisile, on võetud populaarsete metoodikate ja raamistike erinevad aspektid ning need ühendatud. Sellest johtuvalt saab ka iga uus insener, kes palgatakse esimese asjana kahepäevase koolituse, mi...

Minu, sinu, meie, teie...Kelle?

  Photo by Thomas Park  on   Unsplash Autoriõigused on teema, mis kütab kirgi juba pikemat aega. Tavapärane praktika on „kuumi“ asjaolusid liialt keeruliseks mõtlema hakata poliitilisel maastikul ja peenhäälestada olukorda. Sama suuna on isikliku tunnetuse põhjal saanud ka autoriõiguste teema. Põhjuseid on erinevaid, kuid suur roll on siin lobistamisel ja minu meelest asjatundmatutel poliitikas. Seadusandlus valmib keerulisemal kujul, kui me oma toolis mugavalt istudes ette kujutadagi oskame, mistõttu on võimalik seda ka selliseks sega-pudru-kapsaks kokku kirjutada mis iganes loosungite all.  Kaitsmaks sõnavabadust, suhtlemist, haridust ning austamaks kodanike privaatsust ja kodanikuõigusi üldiselt ilmus Christian Engströmi ja Rick Falkcinge sulest raamat „The Case For Copyright Reform“ [1]. Kirjateoses antakse ülevaade, kuidas tegelikult toimub üksikisiku tasandil mõju avaldab ning mis tegelikult lobistide töö tagamaa on. Nende eesmärk on aga hoida ideid, teadmisi j...